تب برفکی در گاو (FMD)

تیر 26, 1402

۸:۴۹ ق٫ظ

Dr.abdinejad

تب برفکی در گاو (FMD) یک بیماری ویروسی بسیار شایع و مسری است که حیوانات زوج سم  (مانند گاو، خوک، گوسفند) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گاوها حساس‌ترین حیوانات به این بیماری هستند.

تب برفی معمولاً باعث مرگ در حیوانات بالغ نمی‌شود، اما تولید شیر را کاهش می‌دهد و در حیوانات جوان ممکن است باعث میوکاردیت و مرگ شود.

شیوع بیماری

تب برفکی در سراسر جهان شایع است اما در برخی مناطق، از جمله آمریکای شمالی و اروپا، از بین رفته. در کشورهای مبتلا (شامل بسیاری از کشورهای آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا)، FMD محدودیت‌های اقتصادی را بر تجارت بین‌الملل حیوانات و محصولات حيواني تحميل مي‌كند

این بیماری مي‌تواند به راحتي به مناطقی که این بیماری را ریشه کن کردند برگردد مگر اينكه پيشگيري‌های سختگیرانه‌ای وجود داشته باشد.

سرایت FMD

این بیماری بسیار واگیردار است و با

• تنفس هوای آلوده
  • تماس با ترشحات حیوانات
  • تجهیزات دامداری
  • حیوانات شکارچی
  • شیر
  • منی
  • خوردن خوراک از حیوانات آلوده (گوشت و جگر)

منتقل می‌شود.

عامل بیماری یک پیکورنا ویروس است که هفت سویه مختلف دارد.

علائم بیماری تب برفکی

• تب برای ۱ تا ۴ روز، با کاهش شدید تولید شیر
  • تاول های ۱ تا ۲ سانتی‌متری با دیواره نازک و حاوی مایع کاهی‌رنگ که روی مخاط دهان، به ویژه لثه و زبان ظاهر می‌شوند
  • از دست دادن اشتها
  • لرزش لب‌ها و آمدن کف از دهان
  • لنگیدن
  • ندول روی مخاط بینی و دهان و یا بین پنجه‌ها و نوار قلبی
  • تاول ها پاره شده و زخم‌هایی ۲۴ ساعت بعد به جای می‌گذارند

ما در اینجا به بررسی کاملی از بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک ( PPR ) پرداختیم پیشنهاد میشه مطالعه کنید

بهبودی FMD

گاو‌ها معمولاً ظرف ۸ تا ۱۵ روز از FMD بهبود می‌یابند، اما ممکن است عوارضی مانند زخم‌های زبان، عفونت ثانویه زخم‌ها، تغییر شکل پنجه، پستان ملتهب و کاهش دائمی تولید شیر، سقط جنین، کاهش دائمی وزن و مرگ جوانان بدلیل التهاب عضلات قلب رخ دهد.

پیشگیری

برای جلوگیری از بیماری FMD در گاو، باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهید مانند:

• محافظت از دام‌های با ارزش یا قابل دسترس با واکسیناسیون در مرزها برای ایجاد یک منطقه امن
  • اقدامات نظارتی برای جلوگیری از ورود ویروس FMD و قرنطینه
  • جسد های آلوده باید نابود شوند.
  • استفاده از شیوه‌های حفاظت زیستی سخت‌گیرانه برای دام‌ها، محصولات دامی، خودروها، مردم و تجهیزات
  • محدود کردن یا متوقف کردن همه حرکات دام به منظور جلوگیری از ورود یا پخش بیماری
  • مشاهده، تشخیص و گزارش هرگونه بیماری یا علائم نامعمول به دامپزشک تان به سرعت ممکن

انتقال به انسان

بیماری تب برفکی می‌تواند از حیوانات به انسان منتقل شود اما این مورد بسیار نادر است. آخرین نمونه انسانی گزارش‌شده در بریتانیا مربوط به سال ۱۹۶۶ میلادی بود.

علائم بیماری تب برفکی در انسان ممکن است شامل:

• تب و سوزش گلو
  •  حساسیت های قرمز رنگ بدون خارش و گاهی اوقات همراه با جوش روی کف دست، کنار دست، پا و گاهی اوقات باسن
  •  بی اشتهایی و کلافگی

این بیماری به طور کل بیماری خفیفی است که تنها با چند روز تب و علائم خفیف همراه است.

برای تأئید عفونت نياز به تجزيه و تحليل آزمایشگاهي است

پست شده در دام بزرگ
© تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.
ارسال پیام